|
"Uit de oude schoenendoos...."
Hier een greep uit mijn modelbouw verleden. Ik ben begonnen met bouwen en vliegen toen ik ongeveer 13 jaar oud was, ging echter al mee met pa naar
het vliegveld rond m'n 3de jaar om trots spullen mee te dragen.
Mijn eerste les kistje. Gemaakt door pa en eerst gebruikt door broer in andere kleuren. Als ik hem opknapte mocht ik ermee vliegen, gelijk met rolroeren maar ik had een goede
leermeester....(wel af en toe streng hoor!)

Eerste eigen ontwerp, een spitfire. Tweede model en gelijk alles zelf willen tekenen....té veel hooi op op mijn vork genomen en project is nooit af
gekomen.

Dan maar iets simpelers, eigenontwerp kleine Dewoitine D520, franse jager uit WWII. 1 meter spanwijdte en een 4cc speed. Paar vluchten mee gemaakt, voornamelijk door
m'n pa, het kistje was nog véél te snel voor mij.


"Ugly Stick" uit de bekende Graupner Stick-range, OS 6,5cc.

Graupner Eurofighter voor 2,5cc maar dan met een 4cc.....veel plezier!

Vleugeltje.....

Mijn allereerste turbine van eigenontwerp uit 1993. Had al heel veel denk werk gekost en ik had de leraren op school zo gek gekregen dat ik in plaats
van klas-opdrachten deze onderdelen mocht draaien/bewerken op de machines die ik dan tot besschikking had, goede deal! Laswerk werd gedaan bij de plaatselijke werkplaats bij de bakkerij waar pa werkte.

Één van de eerste test-runs uit die tijd. (binnen in de hobbykamer...!!) Deze motor heefd nooit echt goed gedraaid, enkel selfsustaining wat inhoud dat hij nét zichzelf kon aandrijven.
Het heefd wél de basis gelegd voor het verdere turbine werk wat nu inmiddels resulteerd in een geweldige 20kg stuwdruk uit mijn laatste ontwerp.

Eerste serieuze stap naar modeljets was deze Saab JA-37 Viggen.
De romp had ik in 1993 via een "alleshobbyverkoop" voor 75,- gulden gekocht en daar later een Dynamax ductedfan met OS91DF motor ingebouwd.
Ook hier al het pneumatische intrekbare onderstel zelf gemaakt, gebruik makend van de draaibanken toen op school.
Zo twee jaar rondgevlogen totdat ik ver genoeg was met het turbine
geexperimenteer, de straalmotor moest er in! Eerste turbine vlucht volgde in 1997 waar er nog velen zouden volgen. Niet geheel vlekkeloos,
het begin tijdperk stond garant voor héél veel
vallen en opstaan omdat er nog maar weinig van deze materie bekend was, alles moest zelf bedacht worden. (Een turbine ECU bestond toen nog niet!)
Wel een hele spannende tijd en gelukkig weinig grote schadens gevlogen. De kist heb ik uit eigen keuze aan de wilgen gehangen, niet omdat hij
kapot was maar de airframe had al veel geleden door talloze flame-outs en de opvolgende noodlandingen uit die tijd. De kist is uiteindelijk
verkocht aan een gewillige opknapper uit Belgie en heb er sindsdien nooit meer iets van gehoord.....



|